Storytelling – hvad er det, og hvorfor snakker alle om det?

13. november / Mohammad Dadkhah article about cars

Storytelling – hvad er det, og hvorfor snakker alle om det?

Hvis du arbejder med content marketing, kender du helt sikkert til begrebet storytelling. Du har garanteret også hørt marketing-eksperter udtale sig om hvad det er, og måske har du undret dig over, at mange af disse eksperter ikke har været helt enige om, hvad storytelling som marketing-strategi egentligt går ud på.

Det er der en grund til. Storytelling kan nemlig komme til udtryk på mange forskellige måder, afhængig af medie, genre og målgruppe. Strategien har dog nogle grundlæggende principper, og i dette indlæg går vi i dybden med dem, og fortæller hvad der lægger til grund for strategien, hvorfor den er effektiv, og hvordan du kan bruge den.

Er storytelling fremtiden inden for content marketing?

Har du nogensinde prøvet at få en sælger i røret der ikke vil stoppe med at snakke? Eller set en reklame i en avis eller på TV som kun handler om pris og besparelse? Det kan hurtigt blive lidt tungt, ik? Nogle gange kan det næsten mærkes som om man får proppet noget ned i halsen man ikke har lyst til at spise, og storytelling er et opgør med den form for marketing, for både sælgere og kunder kan hurtigt blive trætte af det.

Ved at bruge storytelling som marketing-strategi gøres kunden til en større del af salgsprocessen, og det er rigtig effektivt. Studier viser nemlig, at kun ca. 5 % af os husker fakta og statistikker, mens over 63 % husker en fortælling, og det er derfor, at storytelling af mange betragtes som fremtiden inden for content marketing.

Storytelling som strategi

Storytelling forstås ofte som det det betyder; historiefortælling. Dette kan fx gøres gennem en video om dit brands navn, historie eller kundeoplevelse, som Lego fx har gjort her i en video om virksomhedens historie:

Det er storytelling i traditionel forstand, som går helt tilbage til de bibelske fortællinger, men storytelling som marketing-strategi handler i dag ikke kun om kronologisk historiefortælling fortalt af en virksomhed til en kunde; det handler om at stille rammer op, som kunden selv kan udfylde med en historie.

Det handler om at få kunden til at tage meget mere del i historiefortællingen, og måske endda gør denne til en del af historiefortællingen, og gerne på tværs af medier og platforme, så strategien kommer til udtryk overalt hvor man møder kunden; i produktbeskrivelsen, i kategoriteksten, i nyhedsbreve, i pakken der kommer ind ad døren, i telefonens ventetone, på hjemmesiden og på sociale medier.

Det handler om relationsskabelse, ikke om salg. Det handler om kunden som ven, ikke som køber. Og det om handler om dialog, ikke om monolog. Vi har lavet et diagram der tydeligt viser forskellene:

 

Kunderelationen inden for:

Traditionel marketing:               Storytelling:

Faglig                                          Personlig

Professionel                                 Intim  

Fokus på salg                               Fokus på kunderelationer

Og på sociale medier:

Sociale medier bruges som           Sociale medier bruges som universer
reklamekanaler for produkter        der opfordrer til kundeinteraktion

Ser ‘venner’ som kunder               Forsøger at blive venner med ‘venner’

Giver informationer                      Skaber oplevelser gennem fortællinger – gerne livsstilsoplevelser  

   

Hvordan bruger man storytelling?

En af de mest effektive måder at bruge storytelling på er gennem posts på sociale medier, især som erklæringer (statements) eller forslag, som fx verdensnaturfonden WWF gør det på facebook i deres #StopPlasticPollution campaign:

                                        

 

Som modtager kan du være enig eller uenig i ovenstående udsagn; du kan identificere dig med det, eller du kan synes det er lidt for meget, men det fortæller noget om organisationens værdier og holdninger. Det fortæller en historie.

Kunden som historiefortæller

Ligegyldigt hvilket mediet, format eller hvilken platform man bruger til sin storytelling-strategi, handler det om relationer, om følelser. For at skabe det hos kunden, skal din historie være kreativ, inspirerende, autentisk og original. Den kan fortælle (mere end forklare), noget om de værdier som firmaet står for, eller noget om den livsstil og den historie, kunden køber sig ind i.

Det gør mange store virksomheder og brands dagligt, og nogle i en grad, så deres måde at gøre det på, bliver et eksempel til efterfølgelse.

Det gælder fx Daniel Wellington, den svenske ur-producent, der bruger Instagram meget konsekvent i deres online marketing. Kunderne opfordres bl.a. til at tagge deres instagram-billeder med hashtagget #DanielWellington, når de bærer et af brandets ure. Billederne bliver derefter vist inde på hjemmesiden, og på den måde bliver den enkelte kunde en del af historiefortællingen.

Men Daniel Wellingtons egen måde at reklamere for sine produkter, er også bemærkelsesværdig:

 

                       

 

Det her er storytelling i sin reneste form. Det eneste man får, er brandets navn. Der er ikke et slogan, et produktnavn eller en pris, hverken på billedet eller i en eventuel billedtekst. Det handler om historien, om det der sker på billedet mellem de to mennesker. Det er først og fremmest op til beskueren at vurdere, hvad den historie handler om, hvilket produkt der er tale om, og hvordan produktet relaterer til historien, og det er også storytelling.

FAQ BOKS

Er storytelling en effektiv strategi?

JA! Som marketing-strategi kan storytelling være rigtig effektiv sammenlignet med traditionel marketing, fordi kunden bliver en større del af salgsprocessen.

Hvad er storytelling?

Storytelling inden for content marketing er en strategi, der ved hjælp af fortællinger gør kunden til en større del af salgsprocessen.

Hvor bruger man storytelling?

Man kan bruge storytelling som marketing-strategi på mange måder, afhængig af medie, genre og målgruppe. Man kan fx bruge det i; produktbeskrivelser, i nyhedsbreve, på hjemmesider og på sociale medier.

Hvordan bruger man storytelling?

Strategien bruges ved at udtrykke en fortælling gennem tekst, billede og/eller video. Det kan fx være en fortælling om et produkt, et brand, eller en kundeoplevelse.